Târgul Național de Turism 2016 – Cum s-a prezentat Bucovina?

      Comentariile sunt închise pentru Târgul Național de Turism 2016 – Cum s-a prezentat Bucovina?

Târgul Național de Turism al României este un eveniment organizat la București de două ori pe an, de Romexpo, centrul expozițional găzduind sute de expozanți și mii de vizitatori ce au trecut pentru a vedea cu ce oferte se prezintă diferite locuri sau regiuni ale țării.

20161119_150031

Pe lângă instituții sau companii românești au fost prezente și ambasade, agenții de turism străine, de la țări precum Bulgaria, Israel sau chiar și Cuba. Am decis să văd astăzi cum se prezintă Bucovina, ca regiune, la un astfel de târg național, cine și cum o reprezintă.

În catalogul expozanților, apar:

  • Consiliul Județean Suceava
  • Fundația Renașterea Bucovineană și
  • două companii din Vatra Dornei: Intus SRL Vatra Dornei și Meridian SA Vatra Dornei

20161119_144138

Ne-am apropiat de standul Consiliului Județean Suceava și am găsit reprezentanți ai Consiliului Județean și a două primării din județ: Vatra Dornei și Gura Humorului. Atmosfera, destul de liniștită, așteptându-se să treacă și aceste ore și să se încheie și această activitate.

M-aș fi bucurat nespus să-i văd pe cei de la standuri în port tradițional, așa cum erau la standurile alăturate din Maramureș sau din alte zone ale țării, ca în fotografia de mai jos.

15027720_1146907458721835_3718091531251257600_n 15056264_1146920252053889_6979226714940351970_n

(Standul reprezentanților din Maramureș)

Pe mesele de la standul Sucevei. în mare parte numai pliante de la pensiuni sau restaurante din Bucovina, nimic legat de regiune în sine și de potențialul ei. Întrebând acest lucru, doamna de la Departamentul de Turism al Consiliului Județean răspunde: „Avem și broșuri, dar nu le expunem, le arătăm doar celor care întreabă”.

Așa este, dar dacă vrem ca un cuplu oarecare din București care n-a ajuns niciodată în Bucovina, spre exemplu, să fie convins să își petreacă un concediu în ținutul nostru, n-ar trebui să fie atras de la bun început cu informații și materiale de calitate?

Mergând în spatele standului, doamna revine cu 4 broșuri de o calitate foarte bună, fiecare având un număr considerabil de pagini, regăsindu-se și pe pagina Consiliului Județean. Este vorba de broșurile:

unnamed

Toate aceste broșuri au fost făcute prin Centrul de Informare și Promovare Turistică al Sucevei, sprijinit de Consiliul Județean. Reprezentanții Primăriilor Vatra Dornei și Gura Humorului ne-au povestit fiecare despre centrele de informare din orașele lor, făcute prin finanțări europene. Provocarea, spun ei, este să le menții active și să le dovedești eficiența, după ce proiectul finanțat din fonduri europene se finalizează. Sper să vedem și în Rădăuți un astfel de Centru de Informare Turistică, un minim de informații și de respect pentru turiștii ce ne calcă ținuturile, pentru că au auzit de frumusețea lor. 

Din vorbă în vorbă, ajungem la punctul în care întrebăm de ce nu se apelează la la resursele din societatea civilă? Prietenul meu, Cătălin Urdoi, la fel și ca alți fotografi din județ realizează fotografii extraordinare care ar putea fi puse la dispoziția autorităților chiar gratuit, numai să crească nivelul și calitatea promovării turismului în Bucovina.

Autoritățile ne răspund că nu au știut și că ne vor include cu siguranță în lista celor către care se diseminează informațiile. Au avut loc chiar două întâlniri la care au fost invitate agențiile din domeniul turismului și organizații de profil, se pare că au fost prezente 3 persoane, spre dezamăgirea autorităților. E nevoie și de aportul nostru dacă ne dorim ca aceste informații să ajungă cât mai departe, dar avem nevoie și de o atitudine proactivă a instituțiilor, care să facă un pas spre cetățenii care pot contribui.

Cum ar fi însă, ca și autoritățile să sprijine inițiativele neguvernamentale care ca obiectiv promovarea turismului în Bucovina? Consilierul Președintelui Consiliului Județean ne-a spus că nu există bază legală, însă avem Legea 350/2005 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general. În anul 2015, Consiliul Județean Suceava a alocat 500.000 de lei (aprox. 120.000 de euro) pentru astfel de activități, pentru următoarele domenii:

  • Programele unităților de cult / aparținând cultelor religioase recunoscute în România
  • Asistență socială
  • Programe, proiecte și acțiuni în domeniul cultural
  • Acțiuni și programe sportive

Voi reveni într-un articol separat cu mai multe informații despre aceste finanțări și o analiză detaliată a acestora. Între timp, am aflat că există chiar o aplicație mobilă pentru promovarea Bucovinei. Știați de ea? A fost făcută voluntar de un bucovinean binevoitor și poate fi descărcată de pe Google Play.

Târgul se va încheia duminică (20 noiembrie), toți expozanții se vor întoarce acasă și lucrurile vor continua, în firescul lor. Timpul nu așteaptă, indiferent de bunele intenții. Dacă ne dorim, însă ca ținutul să crească, avem nevoie de o viziune clară de dezvoltare și de aceea trebuie să discutăm cât mai mult despre acest lucru, să aliniem eforturi și să conectăm inițiative. Astăzi am deschis un canal de comunicare între persoane care își doresc să pună umărul la acest efort și cele trei instituții din județul Suceava prezente la Târgul Național de Turism al României. Prin astfel de lucruri mărunte, lucrurile pot avansa. Ritmul depinde și de noi.

UPDATE – pentru că am fost întrebat, datele de contact ale celor trei centre de turism și informare sunt:

20161119_143828

Comments

comments