Bucovina are nevoie de o viziune pentru valorificarea potențialului său turistic

      Comentariile sunt închise pentru Bucovina are nevoie de o viziune pentru valorificarea potențialului său turistic

headerDin când în când e bine să faci ordine prin foldere, revin amintiri frumoase.

La 16 ani, în anul 2008 lucram la proiectul „Bukovina – Heaven on Earth”  alături de alți 3 colegi de liceu: Laurențiu, Cătălina și Alex, sub îndrumarea doamnei profesor Lăzărescu Antoneta. Am participat la Concursul Internațional „Cyberfair”, unde elevi din toată lumea realizau cercetări și publicau conținutul lor prin intermediul instrumentelor digitale. Îmi amintesc imensa bucurie și acum, am luat Gold Award, proiectul nostru fiind clasat printre cele mai bune.

A fost o muncă deosebit de intensă, cu deadline-ul care se apropia vertiginos, materiale multe din care trebuia să surprindem esența și, în egală măsură să dăm o coerență textului. Pagina web putea fi și la acel moment (și chiar și acum) un veritabil portal internațional de promovare a Bucovinei. Foarte multe dintre rezultatele cercetării sunt valabile și acum, site-ul având și variantă în limba engleză.

Nici măcar nu-mi dădeam seama la acel moment despre importanța temelor abordate sau, mai mult de atât, despre cum aceste cercetări ar putea să fie utile societății/comunității, dincolo de a fi folosite la un proiect, într-o competiție școlară. Am găsit recent proiectul arhivat și i-am făcut cunoștință cu lumina zilei, din nou. Conține informații structurate în următoarele secțiuni: istorie, climă, faună, oameni, tradiții, cultură, economie, turism și locuri sacre. Întregul proiect este disponibil aici: http://lciubotaru.ro/bukovina/ro/place/

Dar cum putem folosi astfel de informații pentru comunitate? Revenind în anul 2016, constat cu tristețe că nu există o strategie de promovare a Bucovinei ca pol de dezvoltare, o promovare a potențialului turistic imens al regiunii. Nu avem, din păcate, planificări pe termen lung, iar parteneriatele dintre mediul privat, societatea civilă și instituțiile publice sunt prea firave pentru a da anvergură substanță unor proiecții de viitor.

La o simplă căutare, găsim câteva strategii învechite, proiecte realizate prin fonduri europene mai mult sau mai puțin abandonate. Consiliul Județean Suceava are însă o strategie de dezvoltare socio-economică a județului Suceava de peste 250 de pagini  –  până în 2020. 

Din cele 250 de pagini, numai 5 sunt rezervate prezentării turismului din Bucovina, iar ca obiective specifice pentru anii 2011-2020, putem regăsi la pagina 141 doar două mențiuni:

6.1. Diversificarea ofertei turistice

6.2.Promovarea internă şi internaţională a potenţialului turistic al judeţului

Vi se pare suficient până în 2020? Mie nu, și vă spun de ce – strategia are peste 1000 de măsuri concrete în diverse domenii, de la dotarea cu utilități a comunelor, până la diverse alte proiecte de infrastructură, fără însă a specifica nici măcar un termen asumat.

Dincolo de planuri mărețe, e important să știm ce se întâmplă și când. Ultimul raport de monitorizare a implementării strategiei mai sus amintite este din anul 2015. La o simplă căutare după cuvântul „turism”, veți vedea că majoritatea acțiunilor de dezvoltare a unor activități de turism în anumite localități, stadiul este „Idee de proiect”. Prin urmare, avem doar idei de proiect, nici măcar nu sunt scrise acele proiecte, de depunerea lor sau de implementare e departe gândul.

Exercițiul financiar al UE 2014-2020 va fi ultimul de această anvergură, în care România are șansa să atragă fonduri europene. Am văzut zone și orașe transformate complet prin astfel de investiții, noi avem momentan doar o strategie care a costat probabil zeci de mii de lei, fără ținte clare și fără o monitorizare reală a obiectivelor.

Bucovina trăiește prin oamenii ei, prin noi. Tot noi suntem cei care pot să arate frumusețile acestor locuri astfel încât acestea să fie apreciate la reala lor valoare. E timpul ca optica să fie schimbată. Bucovineni, uniți-vă!

Comments

comments